Determinando la influencia de las interfaces no tradicionales en el involucramiento de las personas en actividades cotidianas

834-B8-165
De 15/Jun/2019 hasta 07/Mar/2020

Objetivo:

Determinar la influencia de las interfaces no tradicionales en el involucramiento de las personas en actividades cotidianas.

En el mundo de la Interacción Humano Computador, las interfaces de usuario están trascendiendo las computadoras de escritorio. En la actualidad existen múltiples Interfaces No Tradicionales que incluyen dispositivos de interacción por voz, dispositivos inteligentes ubicados en las casas y oficinas de las personas, entre otros. Este proyecto de investigación pretende determinar la influencia de este tipo de interfaces en actividades cotidianas de las personas y cómo afectan su involucramiento en dichas actividades.

Impacto del proyecto

A través de diferentes casos de estudio, se podrá determinar el efecto de las interfaces no tradicionales en el involucramiento de las personas en actividades cotidianas. De esta forma se desarrollarán nuevas tecnologías o se aplicarán nuevas tecnologías a contextos costarricenses generando un impacto tecnológico.

Adicionalmente, dependiendo de los resultados que se logren obtener, se podrá determinar el impacto de las tecnologías con interfaces no tradicionales en el entorno social de los costarricenses, particularmente en sus actividades cotidianas, permitiéndonos entender de mejor forma el efecto de las tecnologías en nuestro país.

Dr. Luis Alberto Guerrero Blanco

Dra. Kryscia Ramírez Benavides
Dr. Gustavo López Herrera
Dr. Luis Alberto Guerrero Blanco

Escuela de Ciencias de la Computación e Informática (ECCI)

Publicaciones asociadas

Social Robotics Guidelines

Human interactions are affected by society's norms and cultural criteria. Individuals expect certain behaviors from other people, who have an obligation to act according to the expected behavior in the cultural and social context that surrounds them. Giving robots the ability to interact with humans, in human terms, is a great open challenge. People are willing to accept robotic systems in everyday life when robots engage in socially desirable (correct) behaviors with benevolent interaction styles (safe physical interaction). In addition, allowing robots to reason in social situations, involves a set of social norms that generate expectations, which can improve the dynamics of interactions between humans and robots, and the processes of selfassessment of robot behavior. In this article, we present a set of requirements for a more secure and socially correct physical interaction the robot with people, which is dependent on cultural criteria.

Tipo de publicación: Conference Paper

Publicado en: 2019 IV Jornadas Costarricenses de Investigación en Computación e Informática (JoCICI)

Evaluating the Nao Robot in the Role of Personal Assistant: The Effect of Gender in Robot Performance Evaluation

By using techniques such as the Wizard of Oz (WoZ) and video capture, this paper evaluated the performance of the Nao Robot in the role of a personal assistant, which was valuated alongside the impact of the assigned gender (male/female) in the perceived performance of the robot assistant. Within a sample size of 39 computer sciences students, this study assessed criteria such as: perceived enjoyment, intention to use, perceived sociability, trust, intelligence, animacy, anthropomorphism, and sympathy, utilizing testing tools such as Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) and Godspeed Questionnaire (GSQ). These methods identified a significant effect of the gender assigned to the robot in variables such as intelligence and sympathy.

Tipo de publicación: Journal Article

Publicado en: Proceedings